Fotoalbum
M/S Stella Polaris, 1926/27 – 2006.
En gång korat till världens
vackraste fartyg. Detta mycket linjesköna kryssningsfartyg byggdes i Göteborg på Götaverken för det norska rederiet Det Bergenske Dampskibsselskab och sattes in på kryssningar i första hand till Nordkap. Fartyget tog cirka 150 passagerare och ungefär lika många i besättning. Hyttplatserna var från början
betydligt fler än det passagerarantal hon senare blev klassad för. 1940 rekvirerades hon av tyska krigsmarinen som moderfartyg för tyska ubåtar, samt som rekreatinsfartyg för ubåtsbefäl. Vid krigsslutet övertogs hon
av Krigsminiteriet i England för att frakta krigsfångar från Mo i Rana. I november 1945 år lämnades hon tillbaka till ägarna
och gick sedan på varv i Göteborg för renovering för att sedan fortsätta i kryssningstrafik. Enligt uppgift var hon vid återlämnandet ”i ett bedrövligt skick, men i maskin var det fint”. År 1951 köptes
hon av Clipper Line för kryssningar bland annat i Västindien, Medelhavet och Östersjön. Hon renoverades än en gång på Götaverken
och från 1952 till 1969 seglade hon för Hansens rederi Clipper Line med mestadels amerikanska passagerare, vintertid i Västindien och sommartid i Östersjön och längs Norges kust. Den senaste renoveringen 1968 räckte inte
för godkännande av de amerikanska myndigheterna och då man inte kunde få lönsamhet i företaget så såldes Stella Polaris till Japanska intressenter och byggdes om till hotell och restaurang. Hon lades vid kaj i Kisho
cirka 13 mil sydväst om Tokyo och döptes om till Floating Hotel Scandinavia och verkade som restaurang och hotell fram till den 30
mars 2005.
Såldes 2006 till Svenska intressen för vidare funktion som hotell- och restaurangfartyg. Den 2 september 2006 skulle fartyget bogseras från Izuhalvön i Japan till Shanghai i Kina för upprustning, när det sjönk drygt tre kilometer sydväst om hamnstaden Kushimoto. Fartyget sjönk klockan 02.02 japanskt tid och gick till vila på 70 meters djup, dit tog hon med sig en helt ovärderlig originalinredning från 1927.
Maskiner: Två dieselmotorer från Burmeister och Wain med sammanlagt 5300 hästkrafter.
Deplacement: 5750 ton. Brutto registerton: 5105. Cirka 16 knop.
Längd: 127 m, bredd: 15.5 m, djupgående: 6 m.
Källor: Klubb Maritim Malmö, Fakta Om Fartyg, Aftonbladet, m.fl.
Klubb Maritime, Malmö har producerat en informativ CD om fartygets historia.
Magnus Granberg
Min morfar Rune Skantze jobbade några år på Stella, när vet jag ej men jag tror han var någon sorts intendent el. dyl.
Jag har en del bestick som jag ”findukar” med.
Mkt intresserad av bilder mm.
Kurt Persson
Jag mönstrade på Stella Polaris som jungman 1954.
lotta Ljusarve
Min pappa arbetade också där då. Sven-Erik Bergqvist som var servitör. Jag har en massa bilder där du kanske är med
Lars
Min far Olle Lindqvist var Ljungman vi den tiden tror jag. Mvh Lars Lindqvist.
Håkan Staaf
Jag har en massa bilder, brochyrer matsedlar mm från M/S Stella Polaris. Min Far (Gösta Gustafsson) jobbade som Steward på båten 1953?-1958.
Lars TImrell
Hej Håkan! Min farmor jobbade på Stella polaris under 60-talet. Min pappa dog ung och farmor gick bort för några år sedan. Skulle du kunna digitalisera lita av det material du har kvar och skicka?